Otvorenjem izložbe „Dječji putopisi”, na kojoj su predstavljeni radovi s 1. regionalnog likovno-literarnog natječaja istog naziva, u petak je u Loboru započela kulturna manifestacija 19. Dani Franje Horvata Kiša. Ova tradicionalna manifestacija, koja već gotovo dva desetljeća čuva uspomenu na književnika, učitelja i putopisca Franju Horvata Kiša, ove je godine zasjala u posebnom – dječjem – ruhu mašte, stvaralaštva i topline.
Dječja mašta kao čuvarica baštine
Za kulturno-umjetnički dio programa i postav scene pobrinuli su se učenici, stručni suradnici i učitelji OŠ Franje Horvata Kiša. U kulturno-umjetničkom programu nastupili su:
polaznici Dramske skupine “Amateri” pod vodstvom Snježane Radišković
polaznici Recitatora pod vodstvom Štefice Hendija
polaznici Glazbenog odjela OŠ Franje Horvata Kiša na instrumentima harmonika i tambura pod vodstvom Darija Šeremeta.
Ravnateljica Osnovne škole Franje Horvata Kiša, Valerija Debeljak, zahvalila je svima koji su pomogli u organizaciji natječaja i istaknula važnost dječjeg stvaralaštva.
– Zahvaljujem načelnici Općine Lobor na podršci, kao i školama koje su se odazvale. Vaša prisutnost potvrđuje da dječja riječ ima snagu, da dječji pogled na svijet može biti inspiracija, a dječji putopis – putokaz. Draga djeco, vi ste srce ove manifestacije. Neka „Dječji putopis“ postane tradicija, a Dani Franje Horvata Kiša mjesto susreta kulture, umjetnosti i obrazovanja – poručila je ravnateljica.
Posebno zadovoljstvo iskazala je i načelnica Općine Lobor Ljubica Jembrih, istaknuvši važnost povezivanja djece s lokalnom tradicijom.
– Već 19 godina njegujemo manifestaciju posvećenu našem Loborcu, Franji Horvatu Kišu. Pokretanjem „Dječjeg putopisa“ stvaramo temelj za očuvanje tradicije i prenošenje vrijednosti na nove generacije. Vjerujem da će ovaj natječaj, koji već sad ima regionalnu prepoznatljivost, postati i državni – kazala je načelnica Jembrih.
Nagrađeni najuspješniji „dječji putopisci“
Regionalni likovno-literarni natječaj raspisan je u svibnju ove godine, a uz škole iz Krapinsko-zagorske županije sudjelovale su i škole iz Varaždinske županije.
U kategoriji literarnih radova učenika od 5. do 7. razreda prvu nagradu osvojila je Marta Culi (OŠ Franje Horvata Kiša), drugo mjesto pripalo je Lauri Pavetić (OŠ Bedekovčina), a treće Ivanu Sambolu (OŠ Krapinske Toplice).
U kategoriji 8. razreda, najbolji je bio Noa Krušelj (OŠ Bedekovčina), drugo mjesto osvojio je Bartol Lesičar (OŠ Franje Horvata Kiša), a treće Mihaela Prepolec (OŠ Vladimir Nazor Budinščina).
Literarne radove ocjenjivalo je stručno povjerenstvo u sastavu Marina Rod Kralj (predsjednica), Daniela Bakar i Dubravka Soić-Horvat, dok su likovne radove vrednovale Maja Burek (predsjednica), Birgit Brllečić Pavlek i Suzana Matejaš.
Osvrti predsjednice literarnog povjerenstva Marine Rod Kralj
Predsjednica Povjerenstva, Marina Rod Kralj, istaknula je kako su radovi pristigli na natječaj dokaz da dječja imaginacija i osjećaj za izražavanje nadilaze okvire školskog zadatka. U svojim je osvrtima posebno pohvalila nagrađene autore (Marta Culi, Laura Pavetić, Ivan Sambol, Noa Krušelj, Bartol Lesičar i Mihaela Prepolec), istaknuvši da su svi radovi „iskreni, emotivni i literarno zreli, svjedočeći o tome da putovanje ne mora biti daleko da bi bilo čudesno“.
U kategoriji učenika od petog do sedmog razreda 3. mjesto osvojio je učenik 5. razreda OŠ Krapinske Toplice Ivan Sambol s tekstom Moj put na Mjesec. Mentorica je učeniku bila nastavnica Monika Zaplatić.
Ivan Sambol, Moj put na Mjesec
Petaš Ivan Sambol ostvaruje svoj san i posjećuje mistične prostore Mjeseca. Na Mjesecu se vrijeme zaustavilo, prevladava tišina, a slika ga srebrnkastom bojom mjesečeve prašine koja je u kontrastu sa crnim nebom. Ivan ostavlja i svoj trag na mekom tlu, a šećući čarobnim stazama, uz velike stijene i duboke kratere, u pratnji jedinog svjetlucavog gosta, Mjesec mu predstavlja mir i savršenstvo te postaje Ivanovo omiljeno mjesto gdje ništa nije nemoguće. Mjesec je bio prepun tajni i čarolije, a ja sam osjećao da je to moje mjesto.
Drugo mjesto osvojila je učenica 7. razreda Osnovne škole Bedekovčina, Laura Pavetić s tekstom Proljetna ljepota. Mentorica joj je bila nastavnica Vesna Košutić.
Laura Pavetić, Proljetna ljepota
Laura Pavetić proljeće provodi u putovanju Azurnom obalom posjećujući Monte Carlo, Nicu, St. Tropez, Grasse te naposljetku selo St. Paul de Venze. Laurini suputnici, mama i tata, išli su na putovanje znajući u čemu žele uživati, no Laura je to tek trebala otkriti. U svakom posjećenom gradu otkriva nam svoj doživljaj kulture, arhitekture, prirodnih ljepota, povijesnih znamenitosti, ali i svoju pripadnosti prostoru. To je bilo baš uzbudljivo! Moj san je oduvijek bio i zauvijek će biti da se i ja jednog dana vidim na crvenom tepihu, zato je tih nekoliko minuta bilo nešto najljepše što sam ikada mogla zamisliti.
Na kraju svog putopisa Laura otkriva što ju veseli u putovanjima. Otkrila sam i što me to veselilo i što će me ubuduće veseliti na putovanjima, a to je mogućnost upoznavanja i otkrivanja toliko lijepih gradova, mjesta, kultura, običaja, povijesti i ljudi koji me na kraju putovanja čine bogatijom i sretnijom.
Prvu nagradu dodjeljujemo Marti Culi, učenici 7. razreda OŠ Franje Horvata Kiša, Lobor, koja nas je osvojila svojim tekstom Hodočašće u Ludbreg. Mentorica joj je bila nastavnica Snježana Radišković.
Marta Culi, Hodočašće u Ludbreg.
Marta Culi vodi nas na hodačašće u Ludbreg koje odiše mirom, spokojem i tišinom na svakom koraku. Svoje putovanje dijeli s različitim ljudima, no svima je cilj isti- molitva, susret s Bogom, no ponajviše susret sa samim sobom. Oko mene neki su ljudi plakali, neki klečali, a neki su jednostavno stajali
zatvorenih očiju. To me dirnulo jer se vidjelo da svatko ima nešto svoje što nosi u srcu. Ritam Martinom putovanju daje kiša koja postaje lajtmotivom, a izmjene sunca i razigranih kapi na kišobranima i autobusnim prozorima Marta uspoređuje s izmjenama tužnih i radosnih trenutaka u životu te zaključuje kako sve trenutke treba cijeniti. Korištenjem kontrasta kiše-sunca, tišine- pjesme shvaća važnost najmanjih trenutaka te mira kojemu svatko od nas treba težiti. Shvatila sam da su mali trenuci važni i da poslije svake oluje dođe mir.
U kategoriji učenika 8. razreda 3. mjesto osvojila je učenica Mihaela Prepolec iz OŠ Budinščina s putopisom Putovanje na Otok Zaboravljenih Snova. Mentorica je učenici bila nastavnica Biserka Pučak.
Mihaela Prepolec, Putovanje na Otok Zaboravljenih snova
Mihaela Prepolec je istraživala, uživala i smijala se na Otoku Zaboravljenih Snova. Ako niste znali, tamo je tuga nepoznati pojam i tamo su zarobljeni svi neostvareni snovi, sve želje. Putovanje, koje je započelo u maglovito jutro, nastavilo se olujom te kulminiralo dolaskom na
najljepše mjesto na svijetu. Poučava nas da ponekad moramo preko trnja doći do zvijezda, tj. da ćemo se na svojim životnim putovanjima susretati s različitim preprekama. Ali zato nagrada je neprocjenjiva. Srebrnkasti pijesak, lišće drveća u bojama sunčeva zalaska, različite životinje, znane i neznane, zlatna polja povrća…Mihaela u svom pisanju koristi različita stilska sredstva kako bi nam dočarala svoj zamišljeni otok. Povratkom kući vraća se u stvarnost, ali u njezinim mislima ne prestaje postojati Otok Zaboravljenih Snova.
Drugo mjesto osvojio je učenik OŠ Franje Horvata Kiša, Lobor, Bartol Lesičar s tekstom Putovanje jednog Bartola. Učeniku je mentorica bila nastavnica Snježana Radišković.
Bartol Lesičar, Putovanje jednog Bartola
Putovanje jednog Bartola donosi opušteni obiteljski odmor u Crnoj Gori koji počinje s odmornim najmlađim članovima obitelji koji su devetosatni put prespavali. Putujući zatim od Dobrote preko Budve do Virpazara, Bartol dočarava slike čistog mora, prepunih vezova, budvanske proslave maminog rođendana te sudjelovanja na setu emisije Vjetar u kosi. Ne skriva oduševljenje Stankovićem. Vidjeti cijelu ekipu koja snima, sve te kamere, a najviše od svega
tako mali motor kojim Aco snima putopis od Hrvatske do Crne Gore, meni je bilo sve. Bio sam presretan.
Bartol u putopisu izražava oduševljenje za njega novim pismom ćirilicom, kritizira dubrovačke cijene, a zbog tate posjećuje i lokalnu vinariju. Na kraju se sa Crnom Gorom oprašta pozdravom Do viđenja nadajući se ponovnom susretu.
Prvu nagradu dodjeljujemo učeniku Noi Krušlju iz Osnovne škole Bedekovčina za putopis Putovanje u Marvejols. Učeniku je mentorica bila nastavnica Ivana Kranjčec.
Noa Krušelj, Putovanje u Marvejols
Noa Krušelj nas u svom putovanju vodi u srednjovjekovni gradić Marvejols koji odiše bogatom poviješću i ostacima Stogodišnjeg rata i vjerskih ratova. Snagu stanovnika prikazuje motivom snažnih kamenih ulaza u grad koji su vezani i u uz legendu o zvijeri iz Gevaudana. I sam se Noa susreo sa zvijerima u Parku vukova koji postaje središnji motiv njegovog putopisa. U parku je Noa ušao u svijet divljih zvijeri stojeći oči u oči s njima. Promatrao sam ih dugo, pratio sam njihovo ponašanje, osluškivao sam njihovo glasanje.
Svoje adrenalinsko putovanje završava željom da se ponovno vrati među vukove spavajući u srcu šume tik do njih.
Na svečanoj dodjeli nagrada prisutnima se obratila predsjednica likovnog povjerenstva Maja Burek, koja je u svom govoru istaknula važnost poticanja dječje kreativnosti i umjetničkog izražavanja:
Kao što svi znate, satovi likovne kulture u školama svedeni su na minimum, ali to vas, malene ali ipak velike umjetnike, nije spriječilo da svojom maštom i kreativnošću stvorite ova divna umjetnička djela koja mi sada imamo čast vidjeti.
Tema natječaja bila je otvorena i inspirativna – putovanje koje ste doživjeli ili ono koje ste zamislili. Upravo ta sloboda izbora omogućila vam je da kroz crtačke i slikarske tehnike izrazite svoju maštu, emocije, sjećanja i snove. Svaki rad koji smo primili bio je jedinstven, iskren i pun dječje radosti, a povjerenstvo u svemu ovome nije imalo nimalo lak zadatak.
Danas ćemo dodijeliti tri nagrade za najuspješnije radove, kao i tri pohvale za radove koji su nas posebno dirnuli i iznenadili svojom originalnošću. No, želim naglasiti – svaki rad koji je pristigao na natječaj vrijedan je pažnje i pohvale, jer iza njega stoji trud, kreativnost i dječja osobnost.
U likovnom dijelu natječaja nagrađeni su: – Prva nagrada:Mia Bregović (OŠ Martijanec) – Druga nagrada:Fran Đukez (OŠ Franje Horvata Kiša) – Treća nagrada:Tea Hitrec (OŠ Ante Kovačića Zlatar)
Pohvaljeni su i likovni radovi sljedećih učenika:
Dora Zastavnik (OŠ Ante Kovačića Zlatar – Područna škola Donja Batina)
Leon Majcen (OŠ Kumrovec)
Ana Bolšec Belužić (OŠ Franje Horvata Kiša – Područna škola Petrova Gora)
Dječji putopis – put u budućnost
„Dječji putopis“ pokazao je da putovanje ne mora biti daleko da bi bilo čudesno – dovoljno je pogledati svoj kraj dječjim očima. Manifestacija je još jednom dokazala da tradicija živi samo ako je prenesemo novim generacijama, a Lobor je i ove godine bio pravo mjesto susreta kulture, obrazovanja i kreativnosti.
Središnji program 19. Dana Franje Horvata Kiša održat će se u subotu u 16 sati u Društvenom domu Lobor, uz svečanu dodjelu nagrada i bogat kulturni program s gostovanjem Kajkavskoga spravišča i predstavljanjem knjige Ive Kalinskoga „Japa, Japek, Japica – Tata, Tatek, Tatica”.
Da dječji stvaralački duh nema granica, potvrdili su i nagrađeni učenici.
Noa Krušelj, učenik 8. razreda OŠ Bedekovčina, inspiraciju je pronašao u svom putovanju u Francusku.
– Putovanje me se jako dojmilo, posebno vukovi. Volim pisati i prijavljujem se na gotovo svaki natječaj, a veselim se i nagradama – rekao je Noa.
Marta Culi, učenica 7. razreda OŠ Franje Horvata Kiša, nadahnula se hodočašćem u Ludbreg.
– U Ludbregu mi je bilo prekrasno i to sam povezala sa svakodnevicom. Volim pisati u slobodno vrijeme, a osvajanje nagrade mi je bila velika želja još odmalena. Nagradu ću iskoristiti u humanitarne svrhe – kazala je Marta.
Ponos nije skrivao ni Goran Živković, ravnatelj OŠ Martijanec, čija je učenica osvojila prvo mjesto.
– Naravno da smo zadovoljni i ponosni, ne samo na Miu, nego i na sve što radimo u našoj školi. Drago nam je što smo sudjelovali i imali priliku posjetiti predivan Lobor – rekao je Živković.
U nastavku možete pogledati fotogaleriju otvorenja izložbe “Dječji putopisi”:
Na završnom Masters turniru Odbora Središte do 14 godina, naš učenik Amon Đukez, učenik 7. razreda, ostvario je izvanredan uspjeh osvojivši 1. mjesto! Natjecanje se održalo u TK Samobor 1890, a Amon je tijekom turnira pokazao izuzetnu igru, sportski duh i upornost....
U ponedjeljak je u Područnoj školi Petrova Gora proveden program Ruksak (pun) kulture 2025.: umjetnost u vrtiću i školi, koji se odvija pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. Program je najavila ravnateljica škole, koja je učenike...
Ovog ponedjeljka su učenici Područne škole Petrova Gora te učenici 3. i 4. razreda matične škole u Loboru sudjelovali na edukativnom predavanju koje je održala Služba civilne zaštite Krapina. Tema predavanja bila je „Edukacija djece u području zaštite i spašavanja“, a...